Wpływ aktywności fizycznej na zdrowie – porady treningowe z gymeo.pl

Gymeo - Zadbaj o efektywny trening

Aktywność fizyczna a zdrowie 

Wpływ aktywności fizycznej na zdrowie

Światowa Organizacja Zdrowia bije na alarm. Według danych WHO brak aktywności fizycznej jest jednym z dziesięciu podstawowych czynników ryzyka śmiertelności na świecie. Nie jesteśmy tu jednak po to, żeby straszyć, lecz motywować! Skupmy się więc na tym, co dobrego dzieje się w naszym organizmie podczas uprawiania sportu. Jakie są zalety aktywności fizycznej? Jest ich więcej, niż myślisz!

 

Sport to… mniejsze ryzyko chorób układu krążenia

Regularna aktywność fizyczna pomaga obniżyć ciśnienie tętnicze we krwi, poziom glukozy oraz stężenie złego cholesterolu. Ćwiczenia dostosowane do wieku i kondycji poprawiają pojemność wyrzutową serca, powodują wzrost zawartości tlenu we krwi i zwiększają wydolność układu krążenia, zmniejszając ryzyko nadciśnienia tętniczego, miażdżycy i chorób serca. Optymalny wysiłek fizyczny, aby miał korzystny wpływ na układ krążenia powinien obejmować duże grupy mięśniowe do których zaliczamy trening klatki piersiowej, czy nóg.

Sport to… lepsze trawienie

Wysiłek fizyczny poprawia funkcje trawienne i perystaltykę jelit. Regularna aktywność zapobiega również zaparciom i wpływa na lepsze funkcjonowanie narządów oraz mięśni znajdujących się w jamie brzusznej. Po spożytym posiłku warto wybrać się na półgodzinny spacer by wspomóc aktywność mięśni gładkich jelit i żołądka. 

Sport to… mocne kości i zdrowe stawy

Aktywność fizyczna dostosowana do stanu zdrowia, uzupełniona o dietę bogatą w witaminę D oraz wapno, wzmacnia kości. 
Bogatym źródłem witaminy D są ryby, produkty mleczne oraz jaja. Sięgaj głównie po ryby morskie, takie jak makrela, śledź i dorsz. Pamiętaj jednak, że niekorzystny wpływ na przyswajanie witaminy D ma alkohol, a także glikokortykosteroidy, które są zawarte między innymi w lekach przeciwalergicznych. Regularne i umiarkowane ćwiczenia ogólnorozwojowe zwiększają zakres ruchomości stawów i zapobiegają osteoporozie. Ćwiczenia obciążeniowe, przy których wykorzystuje się masę własnego ciała bądź dodatkowe ciężary wpływają pozytywnie na regenerację kości. 

Sport to… zdrowie psychiczne

Jaki jest wpływ aktywności fizycznej na zdrowie psychiczne? Ruch poprawia samopoczucie, zmniejszając poziom kortyzolu we krwi. Wysiłek fizyczny trwający co najmniej 30 minut wyzwala produkcję endorfin, czyli hormonów z grupy peptydowych, potocznie nazywanych hormonami szczęścia. Największe wydzielanie endorfin powodują sporty wytrzymałościowe do których zaliczamy bieganie, pływanie czy jazdę na nartach.

Sport to… większa odporność

Ruch o umiarkowanym natężeniu pozytywnie wpływa na układ odpornościowy. Przyspieszony oddech oczyszcza płuca  i drogi oddechowe z bakterii i wirusów minimalizując przy tym ryzyko wystąpienia choroby. Ponad to, podczas wysiłku temperatura naszego ciała lekko wzrasta uniemożliwiając wirusom i bakteriom nadmierne rozmnażanie.

Wpływ aktywności fizycznej na organizm człowieka

Ruch oddziałuje na cały organizm. Odpowiednio dobrana aktywność fizyczna poprawia pracę narządów wewnętrznych, pomaga utrzymać prawidłową masę ciała, zapobiega chorobom cywilizacyjnym i opóźnia procesy starzenia. Rusz się po zdrowie i dołącz do nas!